”Helsingborgs Centralstation är en plats med högt tempo och stort genomflöde av människor, vilket ställer stora krav på både lokalvården och skötseln av utemiljön. Bredablick Facility Services är en pålitlig och engagerad partner som levererar med hög kvalitet varje dag. De är lyhörda, lösningsorienterade och delar vår ambition om att skapa en trygg, ren och välkomnande miljö – såväl inomhus som utomhus.”
Peter Siroky, Wihlborgs Fastigheter
Fortsatt förtroende med ett förlängt samarbete
Varje dag passerar omkring 40 000 människor genom Helsingborgs Centralstation – ett resecentrum med ljusa entréer, öppna ytor och en välkomnande atmosfär. Helsingborgs Centralstation är inte bara ett nav för kollektivtrafiken i nordvästra Skåne, den inrymmer också ett flertal butiker, restauranger och serviceverksamheter, och är ett levande stadsrum där resenärer, invånare och besökare vistas.
Centralstationen ägs och förvaltas av Wihlborgs Fastigheter, ett av de ledande kommersiella fastighetsbolagen i Öresundsregionen. Wihlborgs har under flera år arbetat aktivt med att utveckla fastigheten med fokus på tillgänglighet och trygghet, där man samtidigt möter framtidens krav på resande och service.
Mycket betydelsefullt uppdrag
Wihlborgs är en fastighetsägare som har höga krav på kvalitet, inte minst när det gäller lokalvård och skötsel av den yttre miljön. Bredablick Facility Services har sedan 2013 fått förtroendet att leverera dessa tjänster, och Wihlborgs har nu valt att förlänga samarbetet med Bredablick i ytterligare tre år.
Philip Hallbäck, VD för Bredablick Facility Services, berättar om hur uppdraget på Helsingborgs Centralstation är väldigt betydelsefullt, samtidigt som det ställer extra höga krav på Bredablick som leverantör.
”Att få ansvara för städningen av Helsingborgs Centralstation är ett mycket betydelsefullt uppdrag för oss. Det är en plats med högt tempo och stora krav på renlighet, service och tillgänglighet, vilket är något som ställer extra höga krav på oss som leverantör. Teamet på plats gör ett fantastiskt jobb varje dag, och ser till att stationen är välkomnande och trivsam för alla besökare.”
Philip Hallbäck, VD Bredablick Facility Services

I händelsernas centrum leder Marinela sitt team
På plats på Helsingborgs Centralstation finns arbetsledaren Marinela och hennes team, som varje dag säkerställer att arbetet flyter på som det ska och utförs enligt kvalitetssäkra metoder. Marinela började som lokalvårdare på Bredablick 2012, och har sedan dess fått både SRY-utbildning, ledarskapsutbildning, brandutbildning och utbildning i HLR. Nu jobbar hon som gruppledare på Helsingborgs Centralstation.
Hur ser en vanlig dag ut här på Helsingborgs Centralstation?
”Det kan variera från dag till dag”, säger Marinela. ”Det är det som är så roligt med min roll! Mina ansvarsområden är att både att se till så att det dagliga arbetet löper på bra, och att kunden är nöjd med resultatet. Helt enkelt, att se till så allt fungerar med personal och kund.”
Vilka arbetsuppgifter ingår i din roll?
”Förutom lokalvård så ingår det att se över att allt fungerar på plats. Jag gör till exempel kvalitetskontroller, ser till så att vi har vikarier på plats vid frånvaro, ordnar med schemaläggning inför semestrar, med mera. Det är en väldigt varierande roll med många olika uppgifter.”

Att städa på en centralstation innebär att möta mycket människor, och att kunna hantera många olika situationer. Teamet berättar kring olika upplevelser, där man fått möta unga som gamla, ute på stan, på väg hem eller kanske på väg till en annan stad.
”Det är också det som gör det hela så roligt, och man känner sig lite som att man är mitt i händelsernas centrum”, berättar lokalvårdaren Marinette som har arbetat inom olika branscher tidigare. ”Att ta hand om Helsingborgs Centralstation ger de bästa bitarna inom lokalvård” fortsätter hon, ”där man både får röra sig, möta människor, och vara en del av ett trevligt team. ”

Utemiljön – en lika viktig del av helhetsupplevelsen
En trivsam och välskött utemiljö är minst lika viktig som insidan. Wihlborgs vision är att skapa ett helhetsintryck där hela stationen – från entré till perrong – utstrålar kvalitet och omtanke. Bredablicks uppdrag omfattar därför också skötsel av utemiljön.
Här arbetas det säsongsvis med plantering av olika sorters blommor i krukor. Skräpplockning är också en del av renhållningen, för att hålla området rent och inbjudande, och samtidigt förhindra att skräpet sprids till den omkringliggande stadsmiljön eller naturen. På vintern ansvarar Bredablick även för snöröjning och halkbekämpning, och gångvägar och entréer hålls fria från snö och is för att det ska vara säkert att ta sig fram runt Helsingborgs Centralstation.


Stolta över uppdraget
Teamet från Bredablick Facility Services finns på plats varje dag, och ser till att Helsingborgs Centralstation är både välkomnande och tas om hand på bästa sätt. Från upprätthållandet av ett rent inomhusutrymme med allt ifrån golvvård till renhållning av entréer, sittplatser och andra publika ytor, till att ansvara för en välkomnade, ren och färgsprakande utemiljö.
Bredablick Facility Services är glada över förtroendet och ser fram emot att få fortsätta att bidra till en trygg, ren och välkomnande atmosfär på en av Helsingborgs mest trafikerade platser.

Nyfiken på lokalvård, facility management, fastighetsservice eller andra facility services?
Be om offert direkt eller boka ett rådgivande samtal!